nedjelja, 15. ožujka 2015.

Preuređenje trga (pregled od 1862. do danas)

Za uređenje Trga F. Tuđmana predviđeno 10 milijuna kuna

Predizborni potez. Želi li se Milan Bandić uređenjem umiliti desnom biračkom tijelu?

Tuđmanu livada u blizini Trga Francuske Republike?

Na današnjoj sjednici Odbora za imenovanje naselja, ulica i trgova Gradske skupštine Grada Zagreba odlučeno je da se Gradskoj skupštini uputi prijedlog da se sadašnji prostor oko Trga Francuske Republike imenuje Trgom dr. Franje Tuđmana.

Rebalans zagrebačkog proračuna:"Nula kuna" za uređenje Trga Franje Tuđmana

Projekt uređenja Trga Franje Tuđmana bio je pompozno najavljen i bilo mi je drago da ćemo ledinu napokon urediti i da će prvi hrvatski predsjednik napokon dobiti mjesto koje zaslužuje. No, tamo još uvijek imamo samo tablu na kojoj piše Trg Franje Tuđmana i ništa drugo", rekla je Margareta Mađerić (HDZ).



- 1862.-1977.: Zapadni kolodvor i oblikovanje prostora između kolodovora i Ilice
Oblikovanje prostora današnjeg Trga Francuske republike i Trga dr. Franje Tuđmana započelo je1862.godine izgradnjom željezničke pruge do Zagreba i kolodvora Južne željeznice (danas Zapadni kolodvor) na rubu grada. Već u prvoj regulatornoj osnovi grada Zagreba iz 1865. na prostoru sjeverno od kolodvora planiran je trg. Sjeveroistočno od trga utvrđena je lokacija za kompleks "Rudolfove vojarne" u tadašnjoj Kolodvorskoj ulici, koji je od izgradnje 1888. godine bitno utjecao na način korištenja prostora tog dijela grada.
Prelaskom kompleksa vojarne u vlasništvo Grada Zagreba početkom 1970-ih započinju dogovori oko buduće namjene tog prostora. Generalnim urbanističkim planom grada Zagreba iz 1971. godine na tom je području predviđen sekundarni gradski centar. Godinu dana kasnije je donešen Detaljni urbanistički plan "Trg Francuske republike", koji je potaknuo nove rasprave o predloženim rješenjima i principima uređenja novog trga, te je 1977. raspisan javni urbanističko-arhitektonski natječaj za uređenje tog prostora.
Novo rješenje, kojim se odustalo od izgradnje u prostoru, već je predloženo parkovno uređenje čitavog prostora bivše vojarne, dobilo je 1982. godine nagradu 17. Zagrebačkog salona i ugrađeno je u Generalni urbanistički plan iz 1986. godine. Prijedlogom Provedbenog urbanističkog plana "Donji grad" iz 1989. utvrđene su osnovne smjernice uređenja parkovne površine, a u skladu s njima raspisan je 1998. natječaj za izgradnju paviljona na sjevernom dijelu parka. Nagrađeno rješenje nije realizirano.
- povezivanje Ilice i Trešnjevke: željeznička pruga kao barijera
Početno smještena na samom rubu Zagreba, njegovim se razrastanjem željeznička pruga našla u samoj uzdužnoj osi grada, dijeleći ga i otežavajući povezivanje u smjeru sjever-jug. Problem prometne protočnosti rješavan je denivelacijom / podizanjem pruge i ostvarivanjem cestovnih i pješačkih prodora ispod nje, no puna integracija dijelova grada na taj način nije mogla biti ostvarena.
Sve se intenzivnije pokazivala potreba za formiranjem jakog poteza urbaniteta koji bi se protezao od Ilice preko Zapadnog kolodvora u Trešnjevku - u prvoj fazi do Trga Krešimira Ćosića, a potom i dalje na jug, do Trešnjevačkog trga - povezujući na taj način šire središte grada s nekadašnjim predgrađem. U tom je pogledu prostor Trga Francuske republike razmatran i 2002. na okruglom stolu o javnom gradskom prostoru Grada Zagreba u organizaciji Društva arhitekata Zagreba.
Navedeni je prostor, u cijelosti ili djelomično, obrađivan u više studija s primarnim ciljem iznalaženja kvalitetnog prometnog rješenja, te sa zajedničkom postavkom oblikovanja tog poteza mrežom javnih sadržaja i uređenih zelenih površina, uz očuvanje postojećih vrijednosti.
2003.-2006.: studije Zapadnog kolodvora
- na inicijativu Hrvatskih željeznica, te u suradnji s njima, u Gradskom zavodu za planiranje razvoja Grada i zaštitu okoliša izrađena je 2003. godine studija Zapadni kolodvor, u kojoj su analizirane mogućnosti revitalizacije šireg prostora kolodvora u potez urbaniteta, kao i integracije svih vidova prometnih tokova. Povezivanje u smjeru sjever-jug planirano je pješačkim pothodnicima, te cestovnim prodorom ispod pruge u produžetku Vodovodne ulice, koji bi omogućio i tramvajsku vezu Trga Francuske republike i Doma sportova, odnosno Trešnjevke. Središnji pothodnik jakog profila prolazio bi ispod kolodvora i (poput nesumnjivo uspjelog pothodnika ispod Glavnog kolodvora) neposredno povezivao velike javne prostore - trgove sjeverno i južno od pruge.
- na tragu te studije slijedila je 2006. godine Studija prostornog razvoja Zapadnog kolodvora u Zagrebu, kojom je dano urbanističko, arhitektonsko i prometno rješenje Zapadnog kolodvora, kao i prijedlog nove izgradnje uz Magazinsku ulicu (južna kolodvorska zgrada, garaže i prateći poslovni objekti).
zapadni kolodvor 2006
Studija Zapadni kolodvor iz 2006.: pročelja - pogled s juga
- 2009.: studija prostora između Trga dr. Franje Tuđmana i Trešnjevačkog trga
- Zavod za prostorno uređenje Grada Zagreba je 2009. godine izradio Studiju prostora između Trga dr. Franje Tuđmana i Trešnjevačkog trga. Temeljem detaljne analize određene su programske smjernice za četiri osnovne prostorne cjeline: Trg dr.Franje Tuđmana i Trg Francuske republike / područje Zapadnog kolodvora / Trg Krešimira Ćosića / Trešnjevački trg.
- 2009.: program za urbanističko-arhitektonski natječaj
- Temeljem Studije, Zavod je iste godine izradio i program za urbanističko-arhitektonski natječaj s krajobraznom studijom za uređenje javnog parka Trg dr. Franje Tuđmana i Trga Francuske republike. Programom je predviđeno uređenje prostora u dvije faze, pri čemu su prvom fazom obuhvaćeni navedeni trgovi, a drugom šire područje obuhvata natječaja, odnosno prostor Zapadnog kolodvora, koridora pruge i Trga Krešimira Ćosića, pri čemu se posebno traži povezivanje prostora sjeverno i južno od željezničke pruge.
- 2010.: studija Integrirani grad
- 2010. je pod vodstvom prof.Fabijanića izrađena studija Integrirani grad koja daje prijedlog povezivanja Trga dr. Franje Tuđmana i Trga Krešimira Ćosića. Novost studije je radikalno rješavanje željezničkog prometa u središtu grada spuštanjem pruge dvije razine ispod površine tla.

Nema komentara:

Objavi komentar